Axpo bygger batterilagring i Sverige

10.3.2023 - Axpo kommer att bygga en 20MW/20MWh litium-jon baserad batterilageranläggning i södra Sverige som kommer att tas i drift 2024. Projektet utvecklades av RES och SCR och har förvärvats av Axpo den 9 mars 2023.

Batterilagret kommer i framtiden att användas i Landskronaregionen för att tillhandahålla kringtjänster för att hjälpa till att balansera nätet. Det lokala energibolaget Landskrona Energi kommer att ansluta batterilagret till nätet. RES kommer efter försäljningen bistå Axpo genom att tillhandahålla tjänster inom byggledning, teknisk förvaltning, samt drift- och underhåll.

Frank Amend, Head of Batteries & Hybrid Systems på Axpo Group säger: “Vi ser fram emot att realisera detta projekt med RES i Sverige och att arbeta med Landskrona Energi. Vi strävar efter att utveckla en betydande volym lagringskapacitet i Europa till 2030, och detta projekt är ett viktigt steg på vår resa.”

Matilda Afzelius, VD på RES i Norden tillägger: "Energilagring kommer att spela en allt viktigare roll i hela Sverige. RES har världsomspännande erfarenhet av batterilagringsprojekt och har levererat över 500 MW för att stödja en rad nätfunktioner. RES har ett nära samarbete med kommuner för att identifiera lösningar och leverera projekt som stödjer både energi- och ekonomiska behov lokalt. Axpo tillför en mängd erfarenhet av att tillhandahålla energiprodukter till marknaden, vi ser fram emot att arbeta tillsammans med dem för att leverera och driva detta viktiga projekt.”

Johan Holmstedt, VD på Landskrona Energi säger: “Vi står inför en stor elektrifiering av Sverige och där kommer batterierna fylla en viktig funktion. Vi är glada över att tidigt kunna vara med och bidra i detta arbete och nu även få en stor aktör i form av Axpo med oss i detta projekt. På lokal nivå här i Landskrona kommer batteriet hjälpa till att stödja och stärka vårt elnät.”

Axpo koncernen har varit aktiv inom utveckling, konstruktion, och kommersiell optimering av stora batterier i flera år och kommer att fortsätta växa. Axpo utnyttjar sin omfattande kunskap inom internationell energihandel för intäktsoptimering av batterier, vilket möjliggör ett optimalt utnyttjande av lagringsmöjligheterna på marknaderna för stödtjänster såväl som för spotmarknadshandel. Axpo har varit verksamma i Sverige sedan 2005.

Om Axpo

Axpo drivs av ett enda syfte – att möjliggöra en hållbar framtid genom innovativa energilösningar. Axpo är Schweiz största producent av förnybar energi och är internationellt ledande inom energihandel och handel av sol och vindkraft. Axpo kombinerar erfarenhet och expertis från fler än 6000 medarbetare som drivs av passion för innovation, samarbete och förändring. Genom att använda ledande teknologier bemöter Axpo de växande behoven hos sina kunder i över 30 länder i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information, besök www.axpo.com.

Om RES

RES är världens största oberoende aktör inom förnybar energi aktiva inom land- och havsbaserad vindkraft, solenergi, energilagring, grön vätgas samt transmission och distribution. I nästan 40 år har RES befunnit sig i branschens framkant och levererat mer än 23 GW förnybara energiprojekt globalt och stödjer en operativ tillgångsportfölj på över 12 GW för en stor kundbas världen över. Med förståelse för de unika behoven hos företagskunder har RES säkrat över 1,5 GW i energiköpsavtal (PPA) som möjliggör tillgång till energi till lägsta kostnad. RES sysselsätter mer än 2 500 personer och är verksamma i 14 länder. I Skandinavien har RES kontor i Göteborg, Östersund, Stockholm, Ånge, Lund och Oslo. För mer information, besök www.res-group.com.

Om Landskrona Energi

Landskrona Energi ägs till 100% av Landskrona stad via koncernbolaget Landskrona Stadshus. Våra verksamheter är fjärrvärme, stadsnät, elnät och elhandel. Vi finns i och är verksamma för Landskrona och är en del i utvecklingen av staden för nya etableringar. Och där staden växer, där bygger vi ut. Samtidigt underhåller, uppgraderar och reinvesterar vi våra nät för att garantera en trygg och avbrottsfri vardag för våra kunder. Samarbeten med olika aktörer är viktigt för oss, där vi säkrar en hållbar infrastruktur för framtiden och ger tillbaka till staden.

Om SCR

SCR grundades våren 2021 av Carl Hagert, Fredrik Bodecker och Thomas Wiklund med målsättningen att bli Nordens ledande aktör inom utveckling av storskaliga batterilösningar. Grundarna har en lång erfarenhet från energi och finansmarknaderna i Europa och Norden med handel, riskhantering och strukturerade affärer inom energi. SCRs vision är att etablera mer än 200 MW av batterikapacitet i främst SE3 och SE4 under närmaste åren för att därmed stödja en omställning till en fossilfri framtid som stödjs av batteriteknologi. För mer information, besök www.scandinaviancapacityreserve.com.

Axpo Holding AG

medien@axpo.com

T 0800 44 11 00 (Schweiz)
T +41 56 200 41 10 (International)