Axpo tecknar två 10-åriga PPA för vindkraftsparker i Sverige

Axpo utökar ytterligare sin verksamhet inom långsiktiga PPA avtal (power purchase agreements) inom förnybar energi i Norden. Axpo Nordic AS har ingått avtal att köpa hela produktionen från vindkraftsparkerna Hultema på 60 MW och Norra Hunna på 16,4 MW som är under uppbyggnad i Sverige. Därmed stärker Axpo ytterligare sin position som en av landets ledande handlare av kraft från förnybar energi.

De senaste åren har Sverige blivit en av de viktigaste marknaderna i Europa för vindkraft. Landet erbjuder gynnsamma vindförhållanden tillsammans med en stabil investeringsmiljö. Sveriges vindkraftsmarknad forsätter att se en hög efterfrågan från investerare, mycket tack vare landets mål att generera 100% förnybar el år 2045 och den växande acceptansen av PPA-strukturer. Som ett resultat byggs ett ökande antal vindkraftsparker i landet.

Axpo Nordic har skrivit långsiktiga PPA-avtal med två av de senaste vindkraftsparkerna Hultema och Norra Hunna. Med en planerad nominell kapacitet på cirka 60 MW är vindkraftsparken Hultema utvecklad av PNE Group, en tysk vindkraftspionjär, men såldes nyligen till den schweiziska infrastrukturfonden Reichmuth Infrastruktur II KmGK. Byggandet startade i februari 2021 med idriftstagning planerad till mitten av 2023. När vindkraftsparken är fullt i drift kommer Axpo Nordic att vara ansvariga för att sälja den producerade elen i 10 år.

Det andra PPA avtalet har signerats med Hamburgbaserade Connected Infrastructure Capital GmbH (CIC), ägare av vindkraftsparken Norra Hunna i Örebro. Vindkraftsparken på 16,4 MW är planerad att tas i drift under andra kvartalet av 2021, vilket säkerställen CICs första fotfäste på på den skandinaviska tillväxtmarknaden. Enligt det tioåriga avtalet kommer Axpo Nordic att köpa vindkraftsparkens fulla produktion.

Tomas Sjöberg, VD för Axpo Sverige, kommenterar: ”Sverige fortsätter att vara en viktig marknad för vindkraft och vi fortsätter att se ett ökande intresse från internationella investerare aktiva i vårt lands subventionsfria marknad. Projektägare söker prisstabilitet när de säljer den el som produceras av sina vindkraftsparker. Det är där Axpo kommer in; vi för samman producenter och konsumenter, och fungerar som en möjliggörare och accelerator för övergången till förnybar energi.”

Corinna Pauschardt, Vice President Commercial Projects på PNE Group, säger: “Sverige är en av de viktigaste marknaderna för oss. Vårt långvariga engagemang för landet lönar sig ännu en gång. Jag är glad att vi kommer att arbeta med Axpo. De har visat sig vara väldigt snabba och flexibla och har skräddarsytt sina tjänster mycket väl efter våra behov.”

Lars Quandel, VD för CIC, säger: ”Med vindkraftsparken Norra Hunna har vi en fot inne på den viktiga nordeuropeiska marknaden. Vi strävar efter att utöka vår närvaro i den nordiska regionen såväl som andra regioner i Europa såsom Holland och Polen under kommande år, och det långsiktiga samarbetet med Axpo är en viktig milstolpe i detta avseende.”

Axpo Nordic är en del av Axpo Group, det största energibolaget i Schweiz. Det helägda dotterbolaget grundades 2003 för marknaderna i norra Europa och Baltikum. Fokus för affärsverksamheten i Norden är långsiktiga elavtal och inköpsavtal. Utöver sin PPA verksamhet utvecklar Axpo Nordic skräddarsydda produkter och tjänster för sina kunder, elhandlare, industri och producenter. Affärsverksamheten i Norden är en del av Axpos strategi att utöka sin internationella närvaro och verksamhet som specialicerar sig på skräddarsydda energilösningar.

Om Axpo:

Axpo är Schweiz största producent av förnybar energi och en internationell ledare inom energihandel och marknadsföring av sol- och vindkraft. 5000 anställda kombinerar erfarenhet och expertis med en passion för innovation. Axpo utvecklar innovativa energilösningar för sina kunder baserade på toppmodern teknologi i 40 länder i Europa, Nordamerika och Asien.

Axpo Holding AG

medien@axpo.com

T 0800 44 11 00 (Schweiz)
T +41 56 200 41 10 (International)