Axpo öppnar sin första storskaliga batterilagrings- anläggning i Sverige

2024-02-12 - Idrifttagandet av Axpos första storskaliga batterilagringsanläggning i Sverige, som tillkännagavs idag, är den senaste milstolpen i expansionen av Axpos batteriverksamhet. Anläggningen på 20 MW/20 MWh har anslutits till elnätet av det lokala energibolaget Landskrona Energi och följer flera andra projekt i Schweiz och Europa. Den nya anläggningen invigdes officiellt den 12 februari 2024 vid en ceremoni där representanter från politiken och näringslivet deltog.

Axpo har under flera år arbetat aktivt med utveckling, konstruktion och kommersiell optimering av storskaliga batterilösningar. Efter utvidgningen av dessa verksamheter till ett antal marknader över hela Europa har Axpo nu tagit sin första storskaliga batterilagringsanläggning i Sverige i drift, närmare bestämt i skånska Landskrona. Samtidigt fortsätter företaget att utveckla sin verksamhet för batterilagringssystem internationellt. Axpo Groups chef för batterier och hybridsystem, Frank Amend, säger: ”Vi kommer att fortsätta att utöka vår lagringsverksamhet under de närmaste åren. Stor lagringskapacitet är avgörande för energiomställningen.”

Stabilitet i det lokala nätet

Den nya litiumjonbaserade batterilagringsanläggningen på 20 MW/20 MWh kommer att användas för att balansera elförsörjningen i regionen och har anslutits till nätet av den lokala energileverantören Landskrona Energi. Med 20 MW kan cirka 4000 hushåll försörjas med el under en timme. Landskrona Energis vd Johan Holmstedt säger: ”Som ägare av det lokala elnätet är det verkligen tillfredsställande att bevittna installationen av denna batterilagringsanläggning. Samarbetet med Axpo, Landskrona stad och många andra inblandade i ett så viktigt projekt har varit väldigt smidigt.”

Lyckad invigning

Den 12 februari 2024 invigde Axpo och Landskrona Energi den storskaliga batterilagringsanläggningen med en officiell ceremoni på plats. Torkild Strandberg, kommunstyrelsens ordförande i Landskrona, var en av gästerna från politiken och näringslivet.

Torkild Strandberg säger: ”Det gläder mig att vi på detta sätt kan bidra till energistabiliteten i vår region. Elförbrukningen i Sverige beräknas öka kraftigt under de kommande tio till tjugo åren. Detta kommer att kräva både ny produktion och nya åtgärder för att stärka elnätet.”

• Pressmeddelande (PDF) View Send email Download
  • Foto (JPG) - Storage System 1 Send email Download
  • Foto (JPG) - Storage System 2 Send email Download
  • Foto (JPG) - Photo (JPG) - Johan Holmstedt, CEO Landskrona Energi; Frank Amend, Axpo Group, Head of Batteries & Hybrid Systems; Torkild Strandberg, chairman of the municipal council in the city of Landskrona; Håkon Røhne, Managing Director Axpo Nordic Send email Download